Já a rovnátka

Ahoj! Na instagramu jsem se vás ptala zda byste chtěli článek o rovnátkách a většina chtěla! Už dopředu píšu, že všechno co tu dnes bude napsané, tak je čistě subjektivní a z mých vlastních zkušeností, já mám jiného zubaře než vy a každý bolest vnímá jinak. Já chodila k ortodoncii jménem Svobodovi. Je to v Praze a nemůžu si je vynachválit, jsou tam opravdu skvělí. Cenu a takové věci vám sem psát nebudu, to už je trošku víc osobnější věc.

Není to moc vidět, ale do té
budovy chodím na rovnátka!
Foceno v den sundání :)
Tohle je ten šroubek :)
Má kariéra s rovnátky začala cca v roce 2014-2015, přesný rok si nemůžu vzpomenout...Má paměť, no :D. V té době mi dali nasazovací rovnátka, naštěstí jen na horní patro. Jak jsem tak slyšela, spousta lidí začala právě s tímto rovnátky. Tyhle rovnátka jsou poměrně nepříjemný, neboť je musíte každý týden (?) pomocí "šroubku" utahovat a to pár dní trošku bolí. Na druhou stranu, můžete je nosit kdy chcete a sundavat kdy chcete. Nosila
jsem je pořád, sundavala jsem si je jen při jídle. Čas plynul
a rovnátka mi konečně sundali a dali mi na chvilku pokoj. No, ale tohle dobrodružství ještě nekončilo. Nasazovací rovnátka jsem potřebovala, aby se mi (překvapivě) srovnala čelist a ještě jsem neměla všechny druhý zuby. Proto jsem nemohla mít rovnou napevno rovnátka. Následně přišlo mé největší trápení. Museli mi kvůli rovnátkům vytrhat dva zuby. Teď si nejsem jistá co to bylo za zuby, ale myslím, že to byly horní čtyřky. Hodně tam kvůli vyrovnání zubů vadily, tak museli pryč. A ano, byly to druhý zuby, takže mám o dva zuby v puse méně(MÉ
Fotky mých rovnátek nemám, tahle fotka je z netu, ale
nějak takto vypadali :)
TAJEMSTVÍ JE ODHALENO!), jestli se ptáte zda mám v puse dvě obří díry, tak odpověď zní ne, zuby jsou díky rovnátkům napevno tak dobře vyrovnané, že tam žádná díra není :). Trhání dvou zubů najednou bylo nekonečné, ale naštěstí jsem to přežila. No, a teď se dostáváme k té nejdelší části-rovnátka napevno. Člověk by si řekl, jak takové nošení niklu v puse musí být nepříjemné a divné. Právě naopak, pár dní po nasazení si člověk na to zvykne a nedělá mu to nejmenší problém. Ještě před samotným nasazováním vás čeká rentgen a otisky. JÁ TAK STRAŠNĚ MOC NESNÁŠÍM OTISKY. To je něco tak nechutného! Otisky mi dělaly snad třikrát a pokaždé se mi u toho zvedal žaludek. Trvá to sice cca 20 vteřin, ale pro mě to bylo pěkně dlouhých 20 vteřin.
V téhle super krabičce se nasazovací rovnátka
skladují.
Ohledně nasazování, nebolí to, jen je to nepříjemné, ale trvá to chviličku. Jestli vás zajímá jak probíhá celé nasazování (i sundání) rovnátek, tak na YouTube najdete pár videí :). U fixních rovnátek je dobré, že si můžete vyměňovat barvu gumiček :D. někde jsem slyšela, že si můžete měnit barvu drátku, ale o tom nic nevím.
Když máte fixní rovnátka, tak se vaše ústní hygiena musí mnohonásobně zvýšit. Hodně lidí si myslí, že si zuby musíte čistit po každém jídle. Dle mého je to blbost. Když se vám mezi drátky nezasekne jídlo, nač si je čistit? Samozřejmě pak to bude pro vás lepší a hlavně pro chrup, ale čistit si zuby deset minut po každém jídle se nedá. Takže jestli nebudete pilní jako já a po týdnu pečlivého čištění se na to vykašlete, tak vám za to nikdo ruce neutrhne.
Stabilizátor
Fixní rovnátka jsem nosila cca rok a půl (jen na horní patro) a na kontroly jsem chodila jednou za dva měsíce. Na kontrole vám vymění gumičky a někdy i drátek. Po výměně těhlech dvou věcí si někdo následujících dnech zažije menší muka. Když vám ty gumičky mění, tak se vám ty zuby o dost stáhnou a pěkně to bolí. Já jsem pár dní nemohla kvůli tomu jíst určité jídlo, protože jsem se kvůli té bolesti  nemohla do toho jídla (například toustu...) zakousnout. Ale jak jsem říkala na začátku, u každého je to jiné a někomu ta bolest tolik nevadí.
Když vám zubař řekne, že se příští kontrolu rovnátka sundají, nejásejte. Tohle není všechno :D! Čekají vás pak další otisky a dostanete tuhle hustou plastovo-průhlednou věc...Lépe řečeno stabilizátor. Ten slouží, aby se vaše skvěle rovné zuby nedaly zase do pohybu a nemuseli jste mít fixní rovnátka znova. Tenhle stabilizátor je dost podobný nasazovacím rovnátkům, můžete ho nosit kdy chcete. Já ho nosím na noc, protože přes den mi to nevyhovuje. Je docela nepříjemný, protože mi skoro pořád stahuje zuby a a nemůžu s ním moc mluvit :D. Naštěstí mi zubař řekl, že ho moc dlouho nosit nebudu *eeeej*.
Ještě bych se chtěla vyjádřit k sundání fixních rovnátek. Je to vlastně skoro to samé jako když vám je nandají- nebolí to, jen je to sakra nepříjemný, ale než se nadějete, rovnátka jsou pryč. Opět, pokud nevíte jak to sundání probíhá, odkazuji vás na videa na YouTube :). Jak u nasazení, tak i po sundání vás čeká návštěva(v mém případě) hygieničky, která (nebo který :D) vám řekne jak se o obě rovnátka starat a i vám ty zuby vyčistí. Když půjdete po sundání rovnátek k hygieničce, tak vám ze zubů sundá lepidlo, které drželo rovnátka. Hrozně jsem se bála, že navždy budu mít na zubech kusy lepidla nebo něco takového, ale hygienička mi to tak skvěle vyčistila, že po lepidlu nejsou ani památky :).
Já se svobodným chrupem!

Tipy
•Když budete mít žvýkačku, dávejte si velký pozor, aby se vám nezamotala mezi rovnátka.
•Když budete jíst o přestávce ve škole svačinu, tak si zkontrolujte zda se vám jídlo nezaseklo mezi zuby, věřím, že nechcete během hodiny mluvit s jídlem mezi zuby. Fakt ne.
•Tohle sice není z mé vlastní zkušenosti, ale slyšela jsem, že když budete s rovnátky pít alkohol, tak je možné, že se vám barva gumiček změní. Na to bacha :D
•Když vám na kontrole zubař bude měnit drátek, ujistěte se, zda vás drátek nebodá do tváře, já se občas pořádně neujistila a měla jsem kvůli prořezanou tvář. Bylo to dost nepříjemné.

No, a to by bylo k mému příběhu s rovnátky všechno. Doufám, že vám to aspoň trošku pomohlo a pokud vás rovnátky čekají, tak se jich nebojte, když jsem to zvládla já, tak i vy :). Řekla bych, že v téhle době jsou rovnátka docela dost normální věc a jestli občas budete mít o nich pochyby, vzpomeňte si jak vaše budou zdravě rovný a ten úsměv? Za to ty rovnátka přece stojí.

Užívejte života!

Komentáře